sobota, 4 października 2014

"Dziedzictwo" - C.J. Daugherty



Tytuł: Dziedzictwo
Seria: Nocna Szkoła
Tom: 2
Autor: Christi J. Daugherty
Wydawnictwo: Wydawnictwo Otwarte
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 395


Otwarcie muszę się przyznać, że po "Wybranych" sięgnęłam po upływie czasu. Egzemplarz dostałam na początku czerwca, czyli minęły już cztery miesiące od moich urodzin. Książkę podarowała mi moja przyjaciółka, i chociaż na początku byłam bardzo szczęśliwa, że będę ją posiadała, tak zniechęciłam się tym, że pomylono się i zamiast pierwszego tomu dostałam drugi. Tak więc czytanie zaczęłam dosyć kontrowersyjnie, bo od samego środka historii. Przyznam, że był to ogromny wysiłek nie wiedzieć do końca, co działo się w poprzedniej części, ale myślę, że gdzieś tak w połowie książki zorientowałam się o co chodzi.
"Dziedzictwo" to opowieść o - moim skromnym zdaniem - dość pretensjonalnej dziewczynie imieniem Allie. Allie uczęszcza do akademii Cimmeria dla bogatych i wpływowych ludzi, którzy w przyszłości zostaną prezydentami, gwiazdami lub premierami kraju. W książce często pojawia się ukryte pytanie, które zadaje dziewczyna: "Dlaczego ja tam jestem?". Odpowiedź poznajemy dopiero na końcu książki, kiedy to spotyka się ze swoim bratem Christopherem, który jest sprzymierzeńcem Nathaniela - człowieka, który chce zrujnować Cimmerię oraz rządy Lucindy, babki Allie.
Cimmeria - po ostatnim letnim balu, kiedy to została podpalona, odbudowuje swoją siłę. Allie angażuje się w jej odnowę, a po rozpoczęciu pierwszego semestru uczestniczy również w zajęciach Nocnej Szkoły. Wytrwale uczy się wszystkich taktyk, chwytów, strategii i obrony własnej.
Podczas jednych z zajęć Allie dostrzega w lesie Gabe'a - najlepszego byłego ucznia Cimmerii, który został sprzymierzeńcem Nathaniela. Podczas letniego balu Gabe zabił przyjaciółkę Jo i był jednym z podpalaczy. Później dostrzega go również podczas kolacji, kiedy stał za oknami i obserwował ją. Przerażona dziewczyna udaje się do dyrektorki szkoły - Isabelle. Od tamtego czasu Allie nie może pozostać sobą. Kłamie, co wpływa na jej związek z Carterem. Potajemnie spotyka się z Sylvianem, który próbował ją zgwałcić, co spotyka się z ostrym sprzeciwem jej chłopaka. Allie dostrzega, że nawzajem sobie nie ufają, co często jest powodem ich konfliktów.
Punktem, od którego zaczyna się igraszka z książką jest spotkanie Allie ze swoim bratem Christopherem, z którym łączą ją ogromne uczucia. Postanawia zataić spotkanie przed wszystkimi, jednak podczas przesłuchania, które przeprowadził z nią Sylvian, a było to ich "zadanie domowe", musi być całkowicie szczera. Pada pytanie, czy kontaktowała się ostatnio z bratem. Sylvian dowiaduje się o jej zamiarach i próbuje odciągnąć ją od tego abstrakcyjnego pomysłu, aż w końcu ulega jej namową i postanawia iść z nią w roli ochroniarza. I wszystko skończyłoby się dobrze, gdyby nie Gabe, który próbował porwać Allie. Główna bohaterka uświadamia sobie, że chłopak drugi raz narażał swoje życie dla niej.
Myślę, że najlepszymi momentami w tej książce były chwile, kiedy Allie biegała. Sama czasem potrzebuję by, ból domagał się, bym go odczuwała. Tak jak bohaterkę bieganie pozwala mi się oczyścić, a z czasem staje się to jak narkotyk - uzależnia.
Jestem zawiedziona faktem, że zrobiono fatalny błąd i musiałam zacząć czytać tę serię od środka. Niemniej jednak cieszę się, że mogłam przeczytać tę książkę. Raczej nie gustuję w powieściach, które nie niosą żadnego głębszego przesłania, ale czasem dobrze jest poczytać coś innego. Na pewno nie jest to odprężająca lektura, ale jeśli ktoś lubi chwile napięcia, kiedy wstrzymujemy oddech i liczymy sekundy, ta książka nadaje się dla niego. Jeśli lubi proste, nieskomplikowane teksty, to myślę, że powinien sięgnąć po "Wybranych".

Moja ocena: 3,5/6 
W serii "Nocna Szkoła":
Wybrani | Dziedzictwo | Zagrożeni

1 komentarz:

  1. Widziałam książkę i szczerze mówiąc nic nie zachęcało mnie do jej przeczytania, a teraz tym bardziej :)

    Nie jestem fanką naruto i szczerze mówiąc nigdy go nie oglądałam, ale moja koleżanka jest nim zauroczona i na pewno zaciekawi ją ten temat :)

    Zapraszam: nocny-mark.blogspot.com
    P.s. Dopiero zaczynam i proszę o opinie w komentarzach :)
    Obserwacja za obserwację? Ja już :)

    OdpowiedzUsuń